1. Hoeveel kost een dienstencheque?
2. Hoeveel hulp kan ik krijgen voor 1 dienstencheque?
3. Waar kan ik dienstencheques bestellen?
4. Hoeveel dienstencheques kan ik bestellen?
5. Hoelang zijn deze dienstencheques geldig?
6. Wat doe ik met ongebruikte dienstencheques?
7. Zijn de dienstencheques fiscaal aftrekbaar?
8. Kan ik mijn dienstencheques weggeven aan familie of vrienden
9. Wie kan van deze dienstencheques gebruik maken?
10. Welke diensten worden er aangeboden?
11. Welke diensten worden NIET vergoed met dienstencheques?
12. Is het personeel verzekerd?
13. Zal steeds dezelfde persoon bij mij thuis komen?
14. Hoelang moet ik wachten vooraleer er iemand bij mij kan starten?
15. Kan ik zelf kiezen op welke dag er iemand komt helpen?
16. Hoe vaak kan ik hulp krijgen?
17. Wat gebeurt er wanneer de huishoudhulp ziek wordt of om een andere reden niet kan komen?
18. Wat moet ik doen wanneer ik een aantal weken weg ben, bijvoorbeeld op reis?
19. Aan wie moet ik de dienstencheques afgeven?
20. Ik heb op dit moment een poetsvrouw, maar zou liever werken met de dienstencheques. Kan mijn poetsvrouw hiervoor in aanmerking komen?
21. Ik werk momenteel in het zwart als poetsvrouw, kan ik dan bij ThuisDIENST aan de slag?
22. Waar kan ik terecht voor meer informatie?
23. Wat zijn de nieuwe rekeningnummers van Sodexho?

V: Hoeveel kost een dienstencheque?
A: Een dienstencheque kost 9,00 euro. Na belastingvermindering (30%) is dit nog slechts 5,25 euro (211,78 BEF) per cheque.

V: Hoeveel hulp kan ik krijgen voor een dienstencheque?
A: Voor 1 dienstencheque kan men 1 uur huishoudelijke hulp krijgen.

V: Waar kan ik dienstencheques bestellen?
A: De dienstencheques kunnen aangekocht worden bij Sodexho. Om te genieten van deze voordeelcheques, moet U zich eerst inschrijven. Deze inschrijving is gratis. Onze organisatie onderneemt graag de nodige administratieve stappen om dit voor U te doen.(meer...)

V: Hoeveel dienstencheques kan ik bestellen?
A: Bij iedere bestelling wordt een minimum van 10 cheques gehanteerd. Wenst u meer cheques te bestellen dan kan dit. U kan bijvoorbeeld 12 cheques bestellen, dan stort u gewoon 12 keer 9,00 euro op de rekening van Sodexo (108 euro)

V: Hoelang zijn deze dienstencheques geldig?
A: De cheques zijn 8 maanden geldig.

V: Wat doe ik met ongebruikte dienstencheques?
A: Indien de cheques niet opgebruikt zijn binnen de geldige periode, kunnen ze steeds omgeruild worden voor nieuwe dienstencheques of terugbetaald worden . Hiervoor wordt wel een kleine administratieve bijdrage van 0,25 euro per cheque aangerekend.

V: Zijn de dienstencheques fiscaal aftrekbaar?
A: De aankoop van dienstencheques geeft u recht op een belastingvermindering van 30% van de totale aankoopwaarde van de dienstencheques. Cheques die gekocht worden aan 9,00 EUR per stuk, kosten dus na aftrek slechts 6,30 EUR. Elk jaar stuurt Sodexo u vóór 1 maart een fiscaal attest voor de cheques die Sodexo u heeft afgeleverd. Dit dient u dan bij uw belastingaangifte te voegen.

V: Kan ik mijn dienstencheques weggeven aan familie of vrienden?
A: De dienstencheques staan op naam van de aanvrager en de hulp moet uitgevoerd worden op het adres vermeld op de dienstencheque.

V: Wie kan van deze dienstencheques gebruik maken?
A: De gebruiker mag enkel een particulier zijn (geen bedrijf of onderneming).

V: Welke diensten worden er aangeboden?
A: Dienstencheques kunnen alleen gebruikt worden voor hulp van huishoudelijke aard: poetsen van de woning, ook grote schoonmaak, wassen en strijken van het huishoudlinnen, naaiwerkjes, boodschappen, bereiden van maaltijden.

V: Welke diensten worden NIET vergoed met dienstencheques?
A: Gevaarlijke, ongezonde of onaangepaste taken uitvoeren zoals buitenpoetswerk bij regen, sneeuw en koude weersomstandigheden of bij te hoge temperaturen, onderhoud van gemeenschappelijke traphallen alsook van beroepslokalen zoals fabrieksgebouwen, winkels, dokters- en tandartspraktijken, bureauruimtes, ... zijn uitgesloten.

V: Is het personeel verzekerd?
A: Het personeel van ThuisDIENST is verzekerd tegen arbeidsongevallen en voor de materiele schade die zij in uw huis kunnen veroorzaken. Bij materiële schade valt de vrijstelling ten laste van de gebruiker

V: Zal steeds dezelfde persoon bij mij thuis komen?
A: Wij proberen zoveel mogelijk een vaste regeling uit te werken. De vertrouwensrelatie die U opbouwt met deze persoon is belangerijk en niet onmiddellijk vervangbaar. Het is echter niet onvermijdelijk dat door bepaalde omstandigheden (ziekte, verlof, ...) het kan voorvallen dat uw vaste persoon vervangen wordt door een collega. Dit uiteraard enkel in samenspraak met U.

V: Hoelang moet ik wachten vooraleer er iemand bij mij kan starten?
A: Wanneer U met ons contact heeft opgenomen, kijken we samen naar de eventuele startdatum, de frequentie van de huishoudhulp en welke dagen er voor U best passen. Dit wordt vergeleken met het huidige werkschema van ons personeel en dan kan er iemand aan U worden toegewezen.

V: Kan ik zelf kiezen op welke dag iemand komt helpen?
A: Ja, U kan zelf kiezen wanneer het U best past. Wij proberen daar zoveel mogelijk rekening mee te houden maar dit is echter niet altijd mogelijk. Stel dat iedereen enkel de vrijdagvoormiddag wil?

V: Hoe vaak kan ik hulp krijgen?
A: De hulp wordt gegeven in blokken van 4 uur en dit met een minimum van 1 maal per twee weken. Uitzonderingen zijn mogelijk, bv tijdens uw verlof, ...
Een maximum is er niet.

V: Wat gebeurt er wanneer de huishoudhulp ziek wordt of om een andere reden niet kan komen?
A: Bij een niet te voorziene omstandigheid (ziekteverlof, verlof wegens overmacht of omstandigheidsverlof) wordt U zo vlug mogelijk verwittigd door ThuisDIENST. Indien mogelijk wordt vervanging voorzien, doch deze kan niet altijd worden verzekerd. Bij een vervanging kan er wel een wijziging van de werkuren optreden. Wanneer uw huishoudhulp met U overeenkomt dat hij de komende weken niet kan langskomen, kunt U indien U dit wenst, genieten van een tijdelijke vervanging.

V: Wat moet ik doen wanneer ik een aantal weken weg ben, bijvoorbeeld op reis?
A: Onverwachte bijsturingen aan het werkschema en eventuele vakantieperiodes worden minstens 1 week vooraf gemeld aan ThuisDIENST. Wanneer de gebruiker meerdere weken na elkaar geen hulp wenst, verwittigt hij ThuisDIENST ten laatste twee weken op voorhand. Bij verzuim worden de normale diensturen aangerekend, uitgezonderd in geval van overmacht. De gebruiker kan tot maximum 6 maal per jaar de dienstverlening weigeren, zonder rekening te houden met de verlofperiode van de werknemers van het dienstenbedrijf.

V: Aan wie moet ik de dienstencheques afgeven?
A: De gebruiker legt het telkens het nodige aantal cheques klaar zodat de huishoudhulp deze kan meenemen na de gepresteerde uren telkens zij/hij bij u komt.

V: Ik heb op dit moment een poetsvrouw, maar zou liever werken met de dienstencheques. Kan mijn poetsvrouw hiervoor in aanmerking komen?
A: Iedereen kan zich bij ThuisDIENST aanmelden als huishoudhulp. De kandidaat krijgt dan een contract, een wettig loon, vakantiegeld, recht op pensioen, is wettig verzekerd en is volledig in orde met de sociale zekerheid, ... Zij kan sowieso bij u blijven werken, maar dan in het (legale) statuut van de dienstencheques. Hiervoor kan u steeds contact opnemen met onze selectiedienst op het nummer 051/245.100.

V: Ik werk momenteel in het zwart als poetsvrouw, kan ik dan bij ThuisDIENST aan de slag?
A: Natuurlijk, wij ontvangen U graag op een uiterst discrete manier. De dienstencheque is een initiatief van de federale regering ter bevordering van buurtdiensten en -banen. Het creeren van arbeidsplaatsen en het bestrijden van zwartwerk zijn de doelstellingen. Wanneer U kiest voor het dienstencheque-statuut, bent U in orde met uw sociale zekerheid, krijgt U jaarlijks vakantiegeld en op het einde van uw carriere kunt U genieten van uw pensioen. Wij zijn ervan overtuigd dat uw huidige klanten geen bezwaar zullen hebben wanneer U voor dit statuut kiest. Zij betalen vanaf die dag nog amper 5,25 euro per gepresteerd uur. Onze deuren staan wijd voor U open.

V: Waar kan ik terecht voor meer informatie?
A: Meer informatie kan u aanvragen via deze link.

V: Wat zijn de nieuwe rekeningnummers van Sodexho?
A: De nieuwe rekeningnummers van Sodexho zijn:
* FORTIS: 001-5383380-53
* ING: 310-1959582-74
* DEXIA: 091-0177297-10
* KBC: 733-0453396-48
* ETHIAS: 827-0825234-51
* CBC: 732-0161945-06
* Deutsche Bank: 826-0021797-86
* De Post: 000-3256817-42

Voor meer info over de reglementering rond de dienstencheques:

* RVA - http://www.rva.fgov.be/
* VDAB - http://www.vdab.be/
* SODEXHO-dienstencheques - http://www.dienstencheques-rva.be/

* Persoonlijke ruimte Sodexho - http://www.dienstencheques.sodexho.be/

home -

(c) 2010 - Thuisdienst :: Poetsen - naaien - strijken - koken - boodschappen :: Uw partner in het huishouden!